<< Tillbaka Coachgruppens karriärcoacher ger tips kopplade till Linkedin för att arbetssökande ska nå sina mål 27 juni 2022

Coachgruppen tipsar

Innan du börjar jobba med din Linkedinprofil, är det bra att fundera på vad syftet med profilen är och vilka du vill nå ut till.

Passa även på att kompetensinventera. Ta gärna stöd av frågorna: vem är jag, vad kan jag, vad vill jag? Vilka färdigheter, erfarenheter, kunskaper, egenskaper, värderingar, intressen och drivkrafter har jag?

När du funderat kring syftet, fastställt din målgrupp och genomfört din kompetensinventering är nästa steg är att skapa eller uppdatera profilen för att visa vem du är och vad du vill.

  • Ladda upp en personlig banner - ett passande fotografi eller en banner som du skapat i Canva eller likande program.

  • Välj en profilbild som är tagen i närbild, rakt framifrån, och som visar din professionella sida (ej över 5 år gammal bild).

  • Lägg till en e-postadress.

  • Använd dig av funktionen ”Öppen för” strax under din profilbild – där kan du klicka i vad du är på jakt efter.

  • Hitta dina nyckelord – till exempel ord som ofta används i de jobbannonser som lockar dig. Använd nyckelorden flera gånger vardera i din profil, så blir du lättare att hitta för rätt arbetsgivare och rekryterare.

  • Använd rubriken för att sammanfatta vad du kan på ett lockande och kortfattat sätt.

  • Skriv en kortfattad presentation av dina mål, drivkrafter, erfarenheter och egenskaper i sammanfattningen. Använd dina nyckelord.

  • Lägg in de relevanta positioner du har haft genom åren (du behöver inte lista alla tidigare arbetsgivare, lägg fokus på de som du tror är mest meriterande för de roller du söker idag). Om arbetsgivarna har egna Linkedin-sidor, se till att de blir kopplade till respektive position (alternativt arbetsgivarens webbplats).

  • Beskriv vad du ansvarat för och bidragit med i varje anställning, använd gärna siffror och andra konkreta mått på ditt ansvar och dina resultat.

  • Lägg till kompetenser, ”skills”. Dessa kan dina kontakter också bekräfta genom så kallade ”endorsements”.

  • Gå in och kolla på andras profiler, låt dig inspireras av personer som idag har befattningar som du söker.

Coachgruppen arbetar på uppdrag av Arbetsförmedlingen och stöttar arbetssökande i insatsen Rusta och Matcha. Du är välkommen att välja oss som din leverantör för ett effektivt stöd ut i arbetslivet.